Tekst: Kjetil Storvik
Terje fikk idèen til en 8-strengs Stratocaster i forbindelse med at han skulle etablere en trio sammen med Palle Mikkelborg og John Surman, mao. en besetning uten bassist. Ved å legge på to ekstra lavere stemte strenger, kunne Terje spille kombinert gitar og bass på ett og samme instrument.
Men èn ting var å få idèen til en slik gitar - noe ganske annet var det å få den bygget. Faktisk var det slik at da den norske importøren, Starton, tok kontakt med Fender Custom Shop, ble man møtt med betydelig skepsis. Dette skyldtes først og fremst det betydelige merarbeid som fulgte av breddeformatet. Særlig en 8-strengs strengestol og spesialbygde pickuper krevde uforholdsmessig mye arbeid sammenlignet med andre Custom-gitarer.
Men stemningen snudde da Jo Bergerskogen hos Starton fortalte Fender at det var nordmannen Terje Rypdal som stod bak bestillingen. Kontaktmannen hos Fender, John Grunder, hadde faktisk flere Rypdalplater selv, og 8-strengeren skulle etter hvert bli et prioritert og utfordrende prosjekt for Fender. Custom Shop sjefen, John Page, stod selv for fremstillingen av strengestol/vib-system. Det ryktes at Fender fakturerte gitaren etter selvkost, slik at den faktisk ikke ble dyrere enn en vanlig Custom-gitar. Selv om det fremdeles betyr mye penger, sier det noe om den respekt og velvilje Terje nyter hos Fender.
Som om ikke to ekstra strenger var nok, ble gitaren til overmål levert med ekstra hals. Den ene halsen er i vanlig Strat-lengde (25 1/2”), mens den andre er ca 10 cm lengre. Dermed har den omtrent samme skala som Fenders Bass VI (30”). Til sammenligning har både Precision og Jazz Bass en skalalengde på 34”. De seks vanlige strengene er i dimensjonen 0,010” - 0,046”, mens de to dypeste strengene er hhv. 0,056” og 0,065”, stemt i A og E.
Terje forteller at gitaren er vanskelig å bruke live. Men gitaren har i høyeste grad vært i bruk. Terje brukte gitaren live under fremføringen av QED på jazzfestivalen i Molde i 1991 i et spennende samspill med Eva Knardal og Oslo Sinfonietta. Gitaren er imidlertid ikke med på QED-platen som senere ble gitt ut på ECM. Terje benyttet også gitaren under fremføringen av Skywards i Molde, 1997.
Han har også prøvd den i Vanguards sammenheng, og der synes han den var enklere å bruke enn i de mer jazzinspirerte og symfoniske komposisjonene. Spesielt synes Terje at de dype strengene kom til sin rett på Shadows-låten FBI.
Terje har ved et par anledninger benyttet gitaren under plateinnspillinger; et par spor på Nordic Quartet platen - der han spiller sammen med John Surman, Karin Krog og Vigleik Storaas - og på Foran Peisen“ på Spelemanns-nominerte If Mountains Could Sing. Lytt og nyt!